Nafoki.no består av deltakerboter og lærerboter. Felles for alle praterobotene er at de gjennom sin systeminstruksjon har fått en tydelig og avgrenset oppgave.
I praksis betyr det at hver robot er laget for et bestemt formål – for eksempel å forklare ord og uttrykk, hjelpe med tekstskriving, oversette eller tilpasse tekster. Samtidig kan brukeren be roboten om andre ting enn den egentlig er laget for. Dette kan noen ganger gi nyttige svar, men også føre samtalen utenfor det pedagogiske formålet.
Modellering av bruk i klasserommet
Når du bruker KI i undervisningen, kan det være nyttig å modellere hvordan robotene kan brukes på en god måte.
Vis gjerne elevene eller deltakerne hvordan de kan starte og fortsette samtaler med robotene – for eksempel ved å skrive startsetninger, eksempelspørsmål eller forslag på tavla, på samme måte som under andre læringsaktiviteter. Det kan også være nyttig å snakke om i hvilke situasjoner det gir mening å bruke praterobotene, og hvilken bot som passer til ulike behov i læringen og i hverdagen. Her kan antageligvis også deltakerne inspirere hverandre til nyttig bruk.
Viktig: Samtaler lagres ikke permanent og brukes ikke til å trene språkmodellen. Likevel er det viktig å være bevisst på hva som skrives til praterobotene.
Informasjon om eller bilder av andre privatpersoner enn deltakeren selv skal ikke deles. Det skal heller ikke legges inn personopplysninger av sensitiv art – for eksempel helseopplysninger, bilde av vedtaksbrev fra UDI eller andre dokumenter med personlige informasjon. Les mer om særlige kategorier personopplysninger her.
Deltakerboter
Deltakerbotene er laget for voksne som har norsk som andrespråk. Underveis får deltakeren valg som gjør det mulig å be om enklere forklaringer, mer informasjon eller støtte på morsmål. Dersom deltakeren skal skrive på morsmålet sitt, bør man sørge for at tastaturet har riktige tegn. De færreste har dette lett tilgjengelig på en skole-pc, men de fleste har det på telefonen.

Forklar meg

Rolle: En bot som forklarer noe på en enkel måte.
Formål: Å hjelpe deltakeren å forstå ord, uttrykk og begreper på en enkel måte.
Denne boten forklarer vanskelige ord og uttrykk med korte setninger, ord med få stavelser og klart språk. Den bruker i all hovedsak presens eller preteritum. Boten kan brukes både individuelt, for problemløsning i dagliglivet, og i klasserommet, som støtte til ordforrådsarbeid og tekstforståelse.
Deltakeren kan starte samtalen ved å skrive «Hva betyr [ord, uttrykk eller fenomen]?»
Etter hver forklaring får deltakeren flere valg:
- Forklar enklere – gir en ny versjon med enda enklere språk.
- Forklar mer – utdyper forklaringen med flere eksempler eller sammenligninger.
- Forklar på morsmål – oversetter forklaringen til brukerens språk (etter å ha spurt hvilket språk som skal brukes).
- Still et nytt spørsmål – minner deltakeren om at det alltid går an å spørre mer.

Viktig å vite for læreren
Prateroboten:
- svarer ofte uansett – selv om den ikke vet. Da finner den ofte på et svar.
- vet bare det som språkmodellen er trent på. Den har ikke tilgang til dagens nyheter eller informasjon som ikke finnes i treningsdataene.
- er best på universell kunnskap – fakta som gjelder på tvers av tid, kultur og språk (for eksempel naturlover, geografi og logikk).
- har ikke lokal eller taus kunnskap – vet lite om hendelser, personer eller noe som bare er kjent i et bestemt miljø.
- lærer ikke av samtaler med brukerne (samtaler lagres ikke som kunnskap).
- kjenner bare til den konteksten du gir den: kan misforstå ord med flere betydninger (homonymer), for eksempel leder (en sjef eller noe som leder strøm) eller bank (finansinstitusjon eller å slå).
- gir mest presist svar når den kjenner godt til kontekst. En god øvelse for elever over A1 er å beskrive kontekst (for eksempel temaet dere jobber med) sammen med forespørselen, for eksempel slik: «Hva betyr sky i vær og natur».
Forklar bildet

Rolle: Visuell språkassistent
Formål: Å hjelpe deltakeren å forstå hva som er på et bilde med støtte på enkel norsk eller sitt morsmål.
Deltakeren starter ved å laste opp et bilde. Boten beskriver deretter hva som finnes i bildet – personer, gjenstander og handlinger – med korte, tydelige setninger.
Den kan forklare på norsk eller på morsmål, og har fått beskjed om å vise norske ord sammen med ordklasse og eventuell artikkel.
Etter hver forklaring får deltakeren valg som:
- Forklar enklere – kortere og enklere språk.
- Forklar mer – mer detaljert og utvidet beskrivelse.
- Forklar på morsmål / Forklar på norsk – veksle mellom språk.
- Still et spørsmål om bildet – åpner for videre samtale.
Hvordan bruke Forklar bildet?
- Velg språk.

2. Trykk på ikonet ved siden av tekstfeltet. På telefon og nettbrett vil det være mulig å ta bilde. På andre enheter er det bare mulig å laste opp bilder som ligger på enheten.

Viktig å vite for læreren
- Prateroboten kan ta feil eller «gjette» dersom den ikke klarer å tyde motivet eller enkeltdetaljer på bildet. Den er som regel god til å lese og forklare tekst på bilder, så lenge teksten er tydelig.
- Bildet bør være skarpt, ha godt lys og vise det man vil få forklart. Uklare eller komplekse bilder (for eksempel med mange personer eller detaljer) øker risikoen for feiltolkning.
- Forklaringene bygger på språkmodellens treningsdata og omfatter ikke nødvendigvis kunnskap om lokale forhold eller steder.
- Modellen er ikke trent til å gjenkjenne KI-generert innhold og kan derfor ikke brukes til å avgjøre om et bilde eller en tekst er laget av kunstig intelligens.
- Prateroboten er ikke spesifikt instruert til å lage modelltekster for oppgaver av typen «beskriv bildet», slik som på norskprøven, og genererer derfor ikke tekster som følger denne formen.
- En god måte å bruke den på i undervisningen er å la deltakerne stille egne spørsmål til bildet, eller beskrive hva de ser før de ber roboten forklare.
- En god måte å bruke den på i hverdagen er å ta bilde av informasjonsplakater, skilt, menyer, bruksanvisninger eller andre tekster uten personsensitive opplysninger.
Korriger tekst

Rolle: Språkveileder i skriving
Formål: Å hjelpe deltakeren med å forbedre egne tekster gjennom forståelse, ikke bare retting.
Deltakeren limer inn en kort tekst (inntil 250 ord). Boten deler teksten i setninger og går gjennom dem én for én. For hver setning får deltakeren:
- Den originale setningen
- En rettet versjon
- En forklaring på feilene – med enkelt språk og konkrete eksempler
Etter hver forklaring får deltakeren valg:
- Forklar enklere – forenklet forklaring med enklere språk.
- Forklar mer – utdypende forklaring med flere eksempler.
- Forklar på morsmål – forklaring på brukerens språk.
- Neste setning – gå videre i teksten.
Valgene gjør at deltakeren får kontroll over tempo og detaljnivå i læringen. Boten gir forklaringer i stedet for bare rettelser, og legger vekt på kontrastiv forståelse – det vil si å vise hvordan norsk skiller seg fra deltakerens morsmål.
Boten er utviklet i samarbeid med Ine Jørvum og Jan Eirik Paulsen (Glemmen VGS).
Viktig å vite for læreren
- Korrigeringen er ikke alltid fullstendig. Roboten kan overse småfeil eller gjøre valg som språklig sett er «korrekte», men som ikke passer til elevens nivå eller teksttype.
- Prateroboten gir ikke vurdering eller karakter, og den kjenner ikke til alle norskprøvens kriterier.
- Oppfordre deltakerne til å kopiere teksten sin inn i et eget dokument etterpå, slik at de kan sammenligne før- og etterversjonen.
Skriv tekst

Rolle: Skriveveileder og strukturstøtte
Formål: Å støtte deltakeren i planlegging og skriving av tekster, uten å skrive for dem.
Boten hjelper deltakeren å skrive trinn for trinn. Den spør først om tema, avklarer teksttype (for eksempel fortelling, argumenterende tekst, artikkel), og hjelper deretter med å lage en enkel disposisjon.
I selve skriveprosessen gir boten setningsstartere og nøkkelord, ikke ferdige setninger. Deltakeren skriver selv, og får underveis valg som:
- Flere forslag til setningsstartere
- Forklar hva dette betyr
- Forklar på morsmål
- Vis eksempel
Mot slutten kan deltakeren velge å få kommentarer på ordvalg, struktur og grammatikk.
Viktig å vite for lærer
- Den hjelper deltakeren å planlegge teksttype og struktur før skriving.
- Gir setningsstartere og nøkkelord, ikke ferdige setninger.
- Den spør ikke om språknivå, men støtten tilpasses i praksis av temaet deltakeren velger og hvordan de svarer på hva de vet om temaet fra før.
- Den er omstendelig og krever aktiv medvirkning fra deltakeren. Den egner seg best i en strukturert læringssituasjon, hjemme eller på skolen, der deltakeren har god tid til å arbeide med teksten.
Lærerboter
Lærerbotene er laget for lærere/instruktører og kursholdere som underviser deltakere med norsk som andrespråk. De gir støtte i planlegging og tilpasning av undervisning, og kan brukes til å lage tekster, oppgaver og forslag til aktiviteter. Innholdet bør alltid vurderes, kvalitetssikres og tilpasses deltakergruppen før bruk i undervisning.
Undervisningsopplegg

Rolle: Veileder i planlegging av undervisning
Formål: Å hjelpe læreren med å lage undervisningsopplegg for flerkulturelle klasser der elevene har andre morsmål enn norsk.
Denne prateroboten fungerer som en erfaringsbasert veileder som støtter læreren i å planlegge undervisning trinn for trinn. Den hjelper til med å formulere læringsmål, avklare tidsrammer og bygge opp undervisningen slik at språk og fag henger tett sammen.
Prateroboten bruker prinsipper for god andrespråksopplæring som utgangspunkt. Den foreslår aktiviteter som:
- bygger på elevenes forkunnskaper
- bruker morsmål som ressurs
- kobler muntlig og skriftlig språk
- fremmer systematisk arbeid med ord og begreper
- tydeliggjør læringsmål og støtter strategier for læring
Når læreren oppgir tema og læringsmål, hjelper roboten med å utarbeide et konkret undervisningsopplegg med struktur, læringsaktiviteter og forslag til språklig støtte.
Den kan også lage tilhørende undervisningsmateriell – som tekster, oppgaver, samtalespørsmål, ordlister og vurderingskriterier – alt i tekstformat som kan brukes direkte i undervisningen.
Viktig å vite for læreren
- Prateroboten følger en fast struktur for planlegging, steg for steg, og venter på lærerens svar mellom hvert steg.
- Forslagene er tilpasset tidsramme for undervisningsøkta
- Prateroboten skal kunne lage alt materiell som foreslås i opplegget (tekster, oppgaver, samtalestartere osv.), men ikke lyd, bilder eller grafikk. Læreren kan be om forslag til slikt materiale.
- Det er sjelden at prateroboten lager et forslag der alt passer perfekt til situasjonen eller formålet. Plukk ut det som egner seg best, og bruk det som holder god nok kvalitet.
Multioversetter

Rolle: Flerspråklig språkassistent
Formål: Å hjelpe læreren med å forklare ord og uttrykk på flere språk, og gi støtte til begrepslæring i flerspråklige klasserom.
Multioversetteren oversetter norske ord og uttrykk til ett eller flere valgte språk, finner norske synonymer og lager eksempelsetninger både på norsk og på målspråket.
Alt vises samlet i en tabell med fire kolonner:
- Norsk ord eller uttrykk
- Oversettelse
- Synonym på norsk
- Eksempelsetning med tilbakeoversettelse
Etterpå kan læreren be om flere eksempler eller variasjoner.
Viktig å vite for læreren
- Oversettelsene bygger på språkmodellens kunnskap og kan variere i presisjon, spesielt for enkelte språk (se språkmodeller.
- Eksemplene egner seg best som utgangspunkt for samtale, sammenligning og ordforståelse i klassen.
- Multioversetteren egner seg best som støtte underveis i undervisningen.
- Oppgi språkene først, og skriv deretter inn ett ord eller uttrykk om gangen. Flere ord på én gang gjør tabellen uryddig og uoversiktlig. Roboten husker språkene du har valgt tidligere i samtalen.
Tilpass tekst og generer oppgaver

Rolle: Tekstbearbeider
Formål: Å hjelpe læreren med å tilpasse tekster til ulike språknivåer og lage oppgaver ut fra samme tekst.
Roboten kan forenkle, utvide eller lage sammendrag av en tekst, og genererer muntlige eller skriftlige oppgaver som passer til nivåene A1–B2.
Læreren kan velge mellom ulike oppgavetyper som ordlister, spørsmål, skriveoppgaver eller diskusjonstemaer.
Viktig å vite for læreren
- Tekstene forenkles språklig, men beholder kjerneinnholdet – læreren må som regel selv vurdere og gjøre endringer.
- Oppgavene bør alltid kvalitetssikres før deling med elever.
- Egner seg godt for differensiering – samme tekst kan brukes på flere nivåer.
- Kan brukes i planlegging, eller som verktøy for å tilpasse tekster i timen.
- Ikke alle emner passer for de laveste språknivåene, og roboten kan da ha vansker med å gjøre dem relevante og gode.
Tekstgenerator

Rolle: Tekst- og oppgavegenerator
Formål: Å lage tekster og oppgaver som kan brukes i opplæring på ulike språknivåer.
Prateroboten hjelper læreren med å lage korte tekster til bruk i undervisningen. Læreren oppgir tema, ønsket språknivå (A1–B2) og eventuell teksttype, og får en tekst som er tilpasset dette nivået.
Etter teksten kan læreren velge å få forslag til oppgaver, oversettelser, ordlister eller tilpasninger i vanskelighetsgrad.
Oppgavene kan for eksempel være spørsmål til tekstforståelse, skriveoppgaver, muntlige samtaleoppgaver eller aktiviteter for arbeid med ord og uttrykk.
Viktig å vite for læreren
- Ikke alle temaer egner seg for de laveste språknivåene, og roboten kan ha utfordringer med å generere relevante tekster i slike tilfeller. Be derfor om tekster til temaer som er relevante for språknivået.
- Resultatet bør forstås som et utgangspunkt for videre bearbeiding. Tekstene bør alltid leses gjennom og eventuelt justeres før bruk i undervisning.
- Spåkmodellen kan gjenskape stereotypier fra datamaterialet den er trent på. Dette kan gjelde for eksempel kjønnsroller, yrkesvalg, familieliv, kulturuttrykk eller beskrivelser av land og mennesker. Slike mønstre kan være utdatert eller lite relevant for en norsk kontekst.
